Złomowanie auta a ubezpieczenie OC
Czasami zdarza się tak, że pojazd nie nadaje się do dalszej eksploatacji. Kierowcy decydują się na skorzystanie z usługi złomowania auta przede wszystkim w sytuacjach, w których samochód jest doszczętnie zniszczony, technicznie przestarzały albo został tak bardzo uszkodzony, że nie nadaje się do dalszej bezpiecznej eksploatacji. W takich przypadkach trzeba się zająć nie tylko znalezieniem legalnie działającego punktu złomowania, ale również kwestiami formalnymi. Mowa tutaj na przykład o ubezpieczeniu OC. Co się z nim dzieje po zezłomowaniu pojazdu?
Czy można otrzymać zwrot polisy OC po zezłomowaniu samochodu?
Konieczność zezłomowania pojazdu wiąże się z poszukiwaniem stacji złomowania, która legalnie przeprowadzi procedurę. Oprócz tego właściciel samochodu musi też pamiętać o kwestiach formalnych takich jak wyrejestrowanie auta czy zadbanie o zwrot polisy OC. Jeśli chodzi o tę drugą kwestię, to na początek warto nadmienić, że otrzymanie zwrotu jest możliwe. Klientom naszej stacji złomowania aut w Koszalinie tłumaczymy, że mogą otrzymać kwotę, która jest proporcjonalna do liczby dni pozostałych do końca polisy.
Co ważne, ubezpieczyciel nie może odmówić wypłacenia tego świadczenia. Co ważne, o otrzymanie zwrotu polisy OC można się starać również w sytuacji, w której pojazd uległ szkodzie. Warunkiem jest oczywiście oddanie go do kasacji, bo samochód w świetle prawa musi przestać istnieć, aby pojawiły się podstawy do wypłaty.
W jaki sposób ubiegać się o zwrot ubezpieczenia OC po złomowaniu auta?
Wiemy już, że złomowanie samochodu wiąże się z możliwością otrzymania zwrotu za niewykorzystane składki ubezpieczenia OC. Warto również omówić, co należy zrobić po skorzystaniu z usług stacji kasacji aut, aby go otrzymać. Najważniejszą kwestią jest zebranie kompletu niezbędnych dokumentów. Otóż ubezpieczyciel może oczekiwać następujących zaświadczeń:
- zaświadczenia o wyrejestrowaniu pojazdu,
- zaświadczenia o kasacji pojazdu,
- wniosku o zwrot składki (który może, ale nie musi być wymagany w zależności od towarzystwa).
Należy również zaznaczyć, że termin wypłaty niewykorzystanych składek ubezpieczenia OC jest określony prawnie. Mowa tutaj o ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, która stanowi o tym, że ubezpieczyciel musi dokonać zwrotu nie później niż w terminie 14 dni od momentu poinformowania właściciela o wyrejestrowaniu pojazdu. Co ważne, podczas wypełniania dokumentów, należy podać numer rachunku bankowego – w innym przypadku zwrot zostanie wypłacony przekazem pocztowym.